Značaj standarda u poslovanju
Danas, više nego ikada prije, kompanije se susreću sa temeljnim promjenama u načinu na koji rade. Digitalna transformacija, veliki podaci (Big Data), vještačka inteligencija (AI), mašinsko učenje (Machine Learning), Internet stvari (IoT – Internet Of Thing) samo su neke od novih skraćenica koje proširuju već postojeće relativno dobro poznate ERP, CRM, DMS, CMS i sl.
Poslovna praksa i teorija se danas stalno procjenjuju iznova i iznova kako bi kompanije opstale na tržištu, povećale tržišni udio, smanjile troškove, podigle kvalitet proizvoda ili postigle i zadržale konkurentnu prednost.
Globalna ekonomija postaje stvarnost, a izazovi standardizacije sve kompleksniji. Standardi su kritični za preživljavanje u globalnoj (digitalnoj?) ekonomiji. Sve prisutniji međunarodni ugovori pred lokalne kompanije stavljaju izazove takmičenja sa globalnim igračima. Standardizacija može biti put i način da se snize trgovinske barijere i uspješno konkuriše globalnim igračima.
U ovom uvodnom tekstu o standardima pokušat ćemo da za početak samo dodirnemo temu značaja standarda, da otvorimo priču o tome šta su standardi i kako mogu pomoći organizacijama.
Standardi. Sjajna stvar. Svako bi trebao da ima svoje.
Šta je standard?
Standard je suštinski dokument u koma je opisan proces i način obavljanja određene poslovne aktivnosti (poslovnog procesa), osnovnih osobina procesa i očekivanih rezultata procesa.
Koji standardi postoje?
Postoji mnogo standarda u poslovanju. Standardi postoje za skoro svaku djelatnost. Standardi mogu biti interni i eksterni.
Interni standardi predstavljaju definisana načine rada unutar kompanije zasnovanih i napisanih na osnovu iskustva te pojedinačne kompanije.
Eksterni standardi su oni koje definišu treće strane, nezavisni stručnjaci na lokalnom, državnom ili internacionalnom nivou. Najpoznatija međunarodna organizacija za eksterne standarde je svakako ISO (www.iso.org).
I jedni i drugi su značajni, a najgori scenario je da ne postoje nikakvi.
Neki od standarda su vam sigurno poznati. Standardi mogu biti razni:
- Standardi u vezi sa proizvodima i uslugama (deklaracije, proizvođačke specifikacije, recepti, normativi,…)
- Standardi upravljanja (Upravljanje kvalitetom ISO 9000, Upravljanje kontinuitetom poslovanja i sl.)
- Standardi sigurnosti (ISO 27000 i sl.)
- Lični standardi i certifikati (Pantheon sertifikati i sl.)
- Građevinski standardi – za zgrade i sisteme koji se ugrađuju u kuće, zgrade ili neke druge građevinske objekte
- I mnogi drugi…