Digitalizacija, Poslovna rješenja, Poduzetništvo
Otvorite vrata svog biznisa cijelom svijetu – pređite na Cloud
Vjerovatno već koristite “računarstvo u oblaku”, a da toga čak i niste svjesni. Primjera radi, kada na svom pametnom telefonu provjerite stanje na bankovnom računu, tada koristite “cloud”. Ukoliko ažurirate svoje profile na društvenim mrežama, takođe koristite “cloud” računarstvo, a ukoliko koristite aplikacije koje vam pomažu da upravljate vašim poslovanjem ili u slanju promotivnih mejlova, isto tako već “cloud” koristite u vašem poslu.
Šta je “cloud” ili “računarstvo u oblaku”?
Ukoliko se pitate, šta je tačno “računarstvo u oblaku”, Salesforce, najbolja svjetska platforma za upravljanje odnosom sa klijentima, pruža dobru definiciju.
„Jednostavno rečeno, računarstvo u oblaku je računarstvo ili korištenje računara, zasnovano na internetu. Tamo gdje bi u prošlosti ljudi pokretali aplikacije ili programe iz softvera preuzetog sa fizičkog računara ili servera u svojoj zgradi, računarstvo u oblaku omogućava ljudima pristup istim vrstama aplikacija, samo putem interneta.“
“Računarstvo u oblaku” ili “cloud” omogućava pristup poslovnim podacima i aplikacijama, sa bilo kojeg mjesta, u bilo koje vrijeme i sa bilo kojeg uređaja – sve po razumnoj cijeni u poređenju sa troškovima hostinga internih servera.
Popularni “Cloud” nudi preduzećima mobilni pristup podacima i pomaže im da budu konkurentniji na svom tržištu. Prema istraživanju kompanije Gartner, do 60% vlasnika preduzeća, do 2022. godine oslanjaće se na “računarstvo u oblaku” za hosting podataka, time udvostručujući brojke iz 2018. godine.
Zbog čega je “cloud” pogodan za poslovanje?
Aplikacije “u oblaku” zasnovane su na pregledaču i dostupne su sa računara i mobilnih uređaja. Početni paketi za “freelancer-e” ili samostalne poduzetnike koji su na samom početku, mogu da budu vrlo pristupačne, a često kompanije koje pružaju “cloud” usluge uključuju u njih i usluge fakturisanja, praćenja troškova i određene vrste izvještaja.
Računovodstvene aplikacije “u oblaku” omogućavaju korisniku pristup njihovim računovodstvenim podacima, slanje faktura i praćenje troškova sa bilo kojeg mjesta, a uz konstantne nadogradnje, koje su automatske i diskretne, “cloud” nudi bolju ponudu od tradicionalnih knjigovodstvenih softvera, time potencijalno štedeći vaše vrijeme i novac. Više o ovoj temi možete pročitati u našem tekstu Živjeti u oblacima moglo bi biti riskantno, poslovanje je preporučljivo!
Promijenite način razmišljanja o “Cloud-u”
Najveća prepreka koju vidimo i koja sprečava mala i srednja preduzeća da iskoriste prednost “Cloud-a” dolazi sa vrha: vlasnici preduzeća, predsjednici ili izvršni direktori. Poslovni lideri će često prenositi bilo kakve odluke u vezi sa IT-jem, svom IT timu. Problem sa ovim pristupom je taj što je odluka o usvajanju “cloud” poslovanja prvenstveno dio poslovne strategije, a ne IT strategije.
Zbog toga je prvi korak u razvoju strategije u oblaku promijeniti vaše mišljenje o tehnologiji u oblaku.
Evo ključnih mentalnih pomaka koje bi trebalo napraviti:
- Konkurentska prednost: Ako danas ne koristite tehnologiju u oblaku, zaostajete za konkurencijom. Propuštate priliku za eksponencijalno povećanje produktivnosti i konkurentnosti.
- Vaš IT menadžer ne misli kao vi: Kao lider vaše kompanije, vaš posao je da razmišljate o tome gdje kompanija treba da ide, dok je posao vašeg IT menadžera da vam pomogne da tamo stignete bezbijednom navigacijom u IT prostoru. To je savršeno normalno: Vi razmišljate u smislu tržišnog udjela, efikasnosti, produktivnosti osoblja i dobiti, dok vaš IT menadžer razmišlja u smislu tehničkih specifikacija, propusnosti, gigaflopsa, softvera i korisnika.
- Oblak nije destinacija – to je strategija: Da li mislite da su usluge u “oblaku” još jedan način za skladištenje podataka ili pristupa e-pošti? Usluge “cloud-a” ipak idu neuporedivo dalje od toga i mogu vam ponuditi jeftinije, brže, sigurnije i skalabilnije načine za rast vašeg poslovanja, razvoj novih proizvoda i usluga i još mnogo toga.
Zbog toga, bez promjene načina na koji gledate na tehnologiju u “oblaku”, ne postoji način da krenete naprijed sa strategijom koja koristi njen pun potencijal.
Zašto da premjestim svoje preduzeće “u oblak”?
Vi najbolje znate koji je pravi izbor za vaše poslovanje, međutim, trebalo bi da znate preduzeća koja ne koriste tehnologiju “iz oblaka” postaju rijetkost. Prema istraživanju kompanije RightScale, jednog od glavnih dobavljača rješenja za rad “u oblaku”, više od 93% preduzeća koristi tu tehnologiju.
Svi ti koji su se odlučili za prebacivanje na “cloud” nisu to odlučili zato što je to trenutno aktuelno, već zato što rad “u oblaku” nudi suštinski važne prednosti za njihove kompanije, uključujući i sljedeće:
- Pruža fleksibilnost kako se vaše potrebe mijenjaju: u nedavnom istraživanju, IT direktori i direktor informacionih tehnologija naveli su „operativnu agilnost“ kao svoj primarni razlog za prelazak “u oblak”. Kako vaše poslovanje raste, tako će se povećavati i količina opsega interneta koja vam je potrebna. “Računarstvo u oblaku” olakšava brzo povećanje vašeg kapaciteta interneta, crpeći iz udaljenih usluga dobavljača. Takođe s jednakom lakoćom možete tu količinu opsega interneta da smanjite, ukoliko bude potrebno.
- Omogućava snažan oporavak od katastrofe: neplanirana katastrofa može napraviti nepovratne gubitke za mala preduzeća. Prije pojave “računarstva u oblaku”, ulaganje u “disaster recovery” usluge, bilo je izuzetno skupo za ove kompanije. Sada mala preduzeća mogu da primjene efikasna rješenja za oporavak od katastrofa bez mnogo unaprijed uloženih sredstava.
- Osigurava automatska ažuriranja softvera i bezbijednosti: kod “računarstva u oblaku”, serveri na koje se oslanjate su van objekta i održava ih vaš dobavljač usluge. To znači da redovno dobijate softverska i bezbijednosna ažuriranja bez muke koju biste imali kad biste sami to radili. To takođe znači da imate više vremena da se usredsredite na vaš posao.
- Štedi se novac na hardveru: premiještanjem vašeg preduzeća “u oblak”, uklanja se potreba za skupim kapitalnim izdacima za hardver. Sa računarstvom u oblaku jednostavno „plaćate kako se krećete“ na osnovu modela pretplate.
- Konsoliduje vaše aplikacije: Možda ćete moći da objedinite svoje pojedinačne potrebe aplikacije u jednu uslugu računarstva “u oblaku”:
-
- “Google Apps for Business” uključuje e-poštu, zakazivanje kalendara, Google dokumente (za kreiranje i dijeljenje dokumenata, prezentacije i obrasce) i Google sajtove za kreiranje veb lokacija.
- Tradicionalni kancelarijski paket kompanije “Microsoft”, koji je nekad bio dostupan samo u verzijama za “desktop” koje su koštale stotine dolara, sada je dostupan u verziji u “oblaku” poznatoj kao Microsoft 365. Prodaje se uz pretplatu, a takođe uključuje i mrežne video konferencije.
- Ostali dobavljači računarstva “u oblaku”, nude paket aplikacija uključujući i CRM, zakazivanje kalendara, e-poštu, konferencijske pozive, dijeljenje datoteka i direktorijum zaposlenih, a cijene su uglavnom pristupačne za pojedinačne korisnike ali i male firme.
- Promoviše povećano angažovanje i saradnju zaposlenih: kada se pretplatite na usluge rad “iz oblaka”, članovi vašeg tima mogu raditi bilo gdje, bilo kada, sve dok imaju internet. To znači da možete povećati angažovanje zaposlenih (a vjerovatno i zadržavanje), nudeći svojim radnicima fleksibilan raspored rada i mogućnosti rada na daljinu. To takođe znači da vaši timovi mogu lako pristupati, uređivati i dijeliti dokumente, stvarajući bolje radno okruženje.
- Poboljšava sigurnost: kada preduzeće premjestite “u oblak”, osjetljivi podaci se čuvaju van uređaja na kojima ste radili, a ne na njima. Ako se jedan od računara vaše kompanije izgubi ili ukrade, i dalje možete da pristupite podacima, a možete i daljinski da ih obrišete kako biste bili sigurni da ti podaci nisu ugroženi.
- Pruža vašem preduzeću konkurentsku prednost: rad sa dobavljačem usluge u oblaku znači da će vaše preduzeće imati pristup tehnologiji koja je u klasi velikih preduzeća, a koju sami niste mogli da priuštite. S druge strane, s obzirom da je vaša kompanija neuoporedivo manja, toliko joj je i manje vremena potrebno da se donesu odluke o pravcu u kojem će kompanija ići, što vam daje određenu prednost na tržištu.
Znakovi koji govore da vam je “Cloud” potreban
#1 Imate odličnu internet konekciju
Da biste efikasno radili “u oblaku”, biće vam potrebna snažna, pouzdana internet veza, kao i dobra brzina preuzimanja podataka. Za vaše podatke za koje pravite rezervne kopije, morate biti sigurni da imate dovoljno propusnog opsega za premiještanje svih datoteka. Bez ove brze veze, mogli biste doživjeti usporavanje mreže, što zauzvrat može ometati produktivnost i ciljeve koje bi trebalo da postignete svakog dana.
Spore brzine preuzimanja takođe mogu da izlažu riziku sigurnosne kopije zasnovane na “oblaku” i da vam oduzimaju jednu od najvećih prednosti računarstva u oblaku – pravljenje rezervnih kopija podataka. Ako je vaša mrežna povezanost nepouzdana, možda mislite da se prave rezervne kopije datoteka, međutim te rezervne kopije mogu biti oštećene ili nepotpune. Prije nego što pređete u oblak, potvrdite da je brzina interneta najmanje 10 Mbps.
#2 Zaposleni rade “na daljinu”
Rasprostranjenost Wi-Fi veza i virtuelnih privatnih mreža, oslobodila je zaposlene iz kancelarija, pružajući im mogućnost da rade sa bilo kojeg mjesta. Ako zaposleni imaju sjajnu ideju usred noći, mogu na nju odmah da reaguju bez dugotrajnog odlaska u kancelariju, što će vaš i njihov život mnogo olakšati.
Pružanje mogućnosti zaposlenima da rade “na daljinu”, u stvari, može povećati produktivnost, poboljšati moral i podstaći kreativnost i razmišljanje izvan okvira. Jednom kada računarstvo u “oblaku” postane dio radnog mjesta, zaposleni mogu pristupiti potrebnim resursima sa bilo kojeg mjesta gde postoji internet veza.
#3 Hardver se približava “kraju života”
U okviru malog preduzeća, hardver igra veoma bitnu ulogu i predstavlja značajnu investiciju:
- Vaši serveri skladište podatke i čine ih dostupnim vašim radnicima
- Vaši ruteri pružaju povezanost koja je potrebna zaposlenima da rade svoj posao
- Vaši firewall-ovi održavaju vašu mrežu sigurnom i zaštićenom
Međutim, čak i najbolji hardver ima ograničen životni vijek, a kada se taj korisni vijek završi, pred vama je važna odluka. Šta sad? Mogli biste da investirate u sisteme zamjene, ulivajući više novca u ono što će brzo biti zastarjeli pristup čuvanju i zaštiti podataka ili biste mogli da uskočite i poput većih preduzeća, integrišete u svoju organizaciju “računarstvo u oblaku” – za mala preduzeća. Da, čak i mala preduzeća mogu iskoristiti vrhunsku tehnologiju na nivou preduzeća i sigurnost putem oblaka.
#4 Trebalo bi da štitite osjetljive informacije
Kada vodite malo preduzeće, odgovorni ste za integritet i zaštitu osjetljivih podataka kupaca. Jedno samo kršenje može uništiti povjerenje kupaca i naštetiti vašoj reputaciji. Zbog toga, prelazak na okruženje u “oblaku” može vam pomoći da uštedite vrijeme, održite usklađenost i smanjite bezbijednosne rizike. Automatizacijom rezervnih kopija, povećanjem sigurnosti podataka i prelaskom “u oblak”, možete da zaštitite te osjetljive informacije na mnogo efikasniji način. “End-to-End” enkripcija i sigurno skladištenje je sve što je potrebno da svakodnevni podaci kompanije budu u potpunosti zaštićeni.
Potencijal za budućnost – “Cloud” je “future proof”
Sa nabrojanim prednostima, “cloud” je postao temelj poslovne i digitalne transformacije. Prema nekim procjenama trenutno 69% preduzeća, na neki način već koristi “cloud” tehnologiju, a 18% kaže da planira da u bliskoj budućnosti primjeni takva rješenja. Oni koji su učestvovali u početnoj fazi usvajanja, sada koriste tehnologiju “oblaka” za efikasnije upravljanje organizacijama, bolje pružanje usluga svojim kupcima i dramatično povećanje ukupne marže profita. Pitanje, s toga, nije da li bi trebalo koristiti “Cloud” u poslovanju, već kada prelazite na “Cloud”?
U nastavku pročitajte uspješne PANTHEON Cloud priče. Ukoliko želite da saznate više o PANTHEON-u u Cloudu pišite nam na mail godigital@datalab.ba, a naši prodajni savjetnici će vam rado odgovoriti na sva pitanja.